Et mesterstykke:
Nr. 933 Oldsmobile Toronado
HENTER FOTO - vent... (70 Kb)Tekno udsendte nr. 933 Oldsmobile Toronado omkring juli 1967. Toronadoen var en model møntet på det amerikanske marked, og ikke typisk for fabrikkens øvrige sortiment. Den rigtige bil havde skabt sensation da den kom frem i 1966 fordi det var den første amerikanske bil med forhjulstræk i nyere tid. Designet var både strømlinet og elegant.

Flere andre af de europæiske legetøjsfabrikker producerede egne udgaver af Toronadoen, Dinky, Corgi m.fl., men ingen på højde med Tekno’s. Faconen var en perfekt gengivelse, og fælgene var tro kopier af originalen. Her var et godt eksempel på hvor langt Tekno’s ingeniører var nået hvad angår teknisk design. Tekno’s udgave var, ligesom de fleste andre, baseret på 1966-modellen. Senere årgange havde en helt anderledes front.

Indvendig i modellen gemte sig næsten alle de finesser der kunne proppes ind på den snævre plads: Motorklap, bagklap og døre kunne åbnes; sæderne kunne skydes frem og tilbage; de skjulte facet-lygter vippede op ved at presse ned på motorklappen; hjulene havde styring og var udstyret med specielle Toronado-fælge; et lille håndtag fik motorklappen til at springe op og derved afsløre en detaljeret motor. Luftfilteret fungerede som fjeder hertil. Derudover kunne Toronadoen skilles helt ad uden brug af værktøj. En brugsanvisning med tegninger fulgte med.

Toronadoen fremstilledes i få farver: mørkerød, lyseblå, hvid samt tofarvet hvor front- og bagklap var sorte. Yderligere udsendtes to lidt dyrere luksusudgaver i guld og sølv.

Oldsmobile Toronado var et produkt af Kirk/Lange fabrikken og findes derfor med Kirk-navnet i bunden. Modellen blev lavet i stort antal og er derfor temmelig almindelig både i Danmark og i udlandet.


Historie | Kataloger | Produktion | Spørgsmål | E-mail
Tekst & foto 1997-2000 Henrik Huus Mikkelsen