Kataloger og annoncer
Halvtredserne og tresserne var ubestridt modelbilernes glansperiode. Den tekniske udvikling nåede nye højder, og opfindsomheden var spirende. Konkurrencen mellem de forskellige producenter var hård, og man kappedes om at komme først med nye finesser og detaljer. Bilerne fik klare plastik-ruder, funklende prismelygter, rigtig affjedring samt flere og flere bevægelige dele. Den engelske Corgi-fabrik opfandt ligefrem begreber som "Glidamatic Spring Suspension" (affjedring) og "Trans-O-Lite" (lysleder som oplyste lygterne uden brug af strøm).

Corgi benyttede sig modsat Tekno af at producere en lang række køretøjer som relaterede til film og TV. Dette fænomen viste sig at være en guldgrube, nu hvor fjernsynet for alvor havde gjort sit indtog. F.eks. solgte Corgi mere end 4,9 millioner af Batman's sorte Batmobil mens James Bond's Aston Martin DB6 fulgte lige i hælene med 3,9 millioner solgte eksemplarer. Tekno var ikke rigtig med på denne merchandising-bølge men specialiserede sig derimod i gedigne udgaver af svenske (Volvo, Saab, Scania) og tyske (Mercedes og Volkswagen) modeller, samt enkelte klassiske biler fra England og USA.

Et af Tekno's midler i kampen var biler som kunne skilles helt ad og samles igen efter en medfølgende samleanvisning. Nogle af bilerne blev endda leveret usamlet i gaveæske. Udvikling og produktion af sådanne avancerede stykker legetøj var en kostbar affære, og montage-leddet var i sig selv omfattende.

Udsnit af samleanvisningen til Tekno nr. 933 Oldsmobile Toronado fra 1967.


Desværre opstod der mod slutningen af tresserne en faldende interesse for legetøjsbiler. Corgi's salg toppede i 1967 med mere end 17 mill. solgte enheder mens Tekno på samme tid afsatte omkring 1 mill. For at skære omkostningerne ned benyttedes der til stadighed mere plastik i modellerne hvilket gjorde dem mere sårbare og mindre realistiske.

Samtidig med Tekno-fabrikkens lukning i 1972 kunne man se markante ændringer i Corgi's sortiment. Den stigende konkurrence fra USA begyndte for alvor at vise sig, og det europæiske marked blev snart oversvømmet af de såkaldte HotWheels som var biler med utroligt letløbende hjul. Dette tvang Corgi til i hast at udstyre deres egne biler med de tilsvarende ucharmerende WhizzWheels, hvor fælg og dæk var af hård plastik og støbt ud i ét. Væk var dermed de gode gamle metalfælge med separate gummihjul. Yderligere nedskæringer viste sig ved at lygterne på flere og flere af bilerne ikke længere var af klar plastik men blot støbt sammen med karrosseriet og siden lakeret med sølvfarve. De små charmerende metalbiler blev aldrig de samme igen.

Historie | Kataloger | Produktion | Spørgsmål | E-mail
Tekst & foto 1997-2000 Henrik Huus Mikkelsen